Pytanie o to, co najczęściej psuje się w wózkach widłowych, które części zużywają się najszybciej, nie jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Awaryjność wózka widłowego jest wypadkową wielu czynników: marki, warunków środowiska pracy, intensywności eksploatacji, doświadczenia operatorów i jakości prac serwisowych. Jednak niezależnie od wymienionych czynników są takie elementy, które we wszystkich wózkach jezdniowych unoszących są narażone na przyspieszone zużycie.
Wiedza o możliwości zużycia poszczególnych podzespołów przydaje się przede wszystkim przy zakupie używanych wózków widłowych. Te elementy budowy maszyny, które najłatwiej ulegają uszkodzeniom eksploatacyjnym, powinny być w pierwszym rzędzie poddane przeglądowi. Na co zwrócić uwagę, gdy kupujemy używane wózki widłowe?
Widły są elementem wózka widłowego, który jest najbardziej narażony na uszkodzenia eksploatacyjne. Ich stan i szybkość degradacji zależy od intensywności eksploatacji. Drugim czynnikiem jest poziom wyszkolenia i umiejętności operatorów. Trzecią zmienną jest jakość samych wideł. Pochodną wymienionych czynników są następujące zmiany i uszkodzenia wideł:
Stan karetki zależy w głównej mierze od właściwej eksploatacji. Zniszczona karetka (z wyszczerbionymi profilami gniazd zamka, pogiętymi belkami nośnymi) może stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia operatora wózka oraz osób znajdujących się w sąsiedztwie maszyny.
Maszt i łańcuchy są narażone na bardzo duże obciążenia, co skutkuje szybkim zużyciem. Uszkodzenia masztu powstają najczęściej przy podnoszeniu ładunków o większej niż dopuszczalna masie. Mogą też być następstwem uderzeń, do których dochodzi w trakcie przejeżdżania przez bramy z uniesionym masztem czy upadków maszyny z ładunkiem na skutek utraty stateczności. Objawem uszkodzenia może być nierówny przesuw, któremu towarzyszą szarpania i zgrzyty. Innym objawem uszkodzenia może być niemożliwość uniesienia karetki i wysunięcia masztu na maksymalną wysokość.
Stałej kontroli wymagają też łańcuchy. Przyczyną przyspieszonego zużycia może być podnoszenie nadmiernych ciężarów, niedostateczne smarowanie, rdza i mechaniczne wytarcie. Podstawowym parametrem, który świadczy stanie łańcucha, jest jego rozciągnięcie. Można go sprawdzić przy użyciu specjalnej linijki. Dopuszczalnie rozciągnięcie nie powinno przekraczać 3% dla łańcucha płytkowego i 3% dla łańcucha rolkowego. Niepokojące objawy to wszelkiego rodzaju pęknięcia, widoczna rdza i zablokowane ogniwa.
Jeżeli wózek nie jest w stanie unieść ładunku ani go utrzymać (po zatrzymaniu na określonej wysokości, karetka samoczynnie opada), to niemal na pewno chodzi o awarię układu hydraulicznego. Może to być nieszczelność zaworów czy pęknięcie któregoś przewodu doprowadzającego olej.
Użytkowanie wózka w takim stanie jest niedopuszczalne. Niesprawny układ hydrauliczny może być przyczyną groźnych wypadków przy pracy. Jeżeli operator zauważy wyciek, powinien natychmiast przerwać pracę i zgłosić awarię.
Przyczyną awarii wózków z napędem elektrycznym mogą uszkodzenia baterii trakcyjnej i połączeń elektrycznych. Najczęściej rozwiązaniem problemu jest regeneracja lub wymiana baterii. Bardziej skomplikowane i trudne do usunięcia są awarie jednostek napędowych w wózkach spalinowych. Podobnie jak we wszystkich innych maszynach, silniki spalinowe wózków widłowych wymagają regularnych zabiegów konserwatorskich. Szczególnie starannie należy kontrolować wózki z instalacją LPG. To dodatkowy element, który może być przyczyną niemożliwości odpalenia silnika.
Transport ciężkich ładunków przekłada się na duże obciążenie układów jezdnych i hamulcowych. Awarie układu hamulcowego dają najbardziej oczywiste objawy. Wózek powinien reagować natychmiastowym zatrzymaniem po wciśnięciu hamulca głównego. Z kolei na zaciągniętym hamulcu ręcznym wózek nie powinien ruszyć z miejsca. Jeżeli występują odstępstwa od tych zasad, dalsza praca powinna zostać natychmiast przerwana. Niesprawne hamulce w przypadku maszyn, które ważą po kilka ton bez ładunku, mogą być przyczyną bardzo groźnych wypadków.
Podobnie wygląda sytuacja z oponami. Uszkodzone lub nadmiernie zużyte ogumienie zagraża stateczności wózka. Dlatego kontrola opon jest jednym z rutynowych elementów oceny stanu wózka widłowego przed każdym rozpoczęciem pracy.
Nie wymieniliśmy wszystkich części i podzespołów wózka widłowego, które są narażone na przyspieszone zużycie. W zestawieniu uwzględniliśmy tylko te, które wpływają w sposób bezpośredni na możliwość bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania ładunków. Jeżeli chcesz mieć pewność, że żadna awaria nie pozostanie niezauważona, potrzebujesz odpowiedniego serwisowania wózków. Zapraszamy do naszego serwisu wózków widłowych w Szczecinie i w Olsztynie. Trzy dekady doświadczeń i wysokie kwalifikacje zatrudnianych przez nas mechaników są gwarancją właściwej eksploatacji wózków naszych Klientów.