Jak wybrać opony do wózka widłowego?

Wybierając opony do wózka widłowego należy wziąć pod uwagę typ pojazdu, rodzaj podłoża, charakter transportowanych ładunków oraz cenę. W przypadku wózków widłowych mamy do czynienia z szerokim wyborem typów ogumienia: od opasek na felgi, przez opony  superelastyczne, aż po opony pneumatyczne. Jednak jest wiele sytuacji, w których możemy skorzystać tylko z jednego typu opon.

Omówimy dostępne typy opon do wózków widłowych. Określimy ich zalety, zastosowania oraz przeciwwskazania do eksploatacji.

Tanie i uniwersalne opony pneumatyczne 

Najbardziej atrakcyjnym cenowo typem opon do wózków widłowych są opony pneumatyczne. To nie tylko najtańszy, ale także najbardziej uniwersalny typ ogumienia. Można je stosować we wszystkich typach wózków widłowych. Są niezastąpione w maszynach terenowych, ale stanowią też doskonałą alternatywę dla opon pełnych (superelastycznych) w sztaplarkach magazynowych i wózkach wysokiego składu. 

Opony pneumatyczne dostępne są w dwóch odmianach: diagonalnej i radialnej. Opony diagonalne, wzmacniane kordem tekstylnym, cieszą się opinią bardzo stabilnych a jednocześnie odpornych na uszkodzenia mechaniczne. Cechy te pozwalają na stosowanie ogumienia radialnego nawet w wózkach wysokiego składu, gdzie stabilność jest kluczowa dla bezpiecznej pracy. Wyróżnia je też bardzo atrakcyjna cena.

Z kolei opony radialne posiadają wzmocnienie wykonane ze stalowych opasek i stalowego kordu. W efekcie czoło opony jest sztywniejsze niż w oponie diagonalnej, a jej bieżnik zużywa się znacznie wolniej. Natomiast bok opony radialnej jest elastyczny, co daje bardzo dobre właściwości amortyzacyjne, przydatne w trudnym terenie i na dużych nierównościach podłoża. Opony radialne są droższe, ale znacznie trwalsze od diagonalnych. 

Wszystkie opony pneumatyczne umożliwiają przemieszczanie się wózka widłowego z relatywnie dużą prędkością. Jednocześnie, w porównaniu z oponami pełnymi, są znacznie mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne, w tym przebicia ostrymi przedmiotami. Ponadto wymagają też dokładniejszego nadzoru i regularnej kontroli ciśnienia powietrza.

Ogumienie pełne na równe i twarde nawierzchnie

Na pierwszy rzut oka ogumienie pełne odróżnia się od pneumatycznego ceną: opony superelastyczne są wyraźnie droższe. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę dużą odporność na ścieranie i uszkodzenia, a co za tym idzie znacznie przedłużony czas eksploatacji, to wydatek może okazać się całkowicie uzasadniony.

Największą wadą opon pełnych, w tym szczególnie opon gładkich i opasek, jest znacznie gorsza amortyzacja niż w przypadku opon pneumatycznych. Ich mocną stroną jest pełna odporność na przebicia i uszkodzenia. Są maksymalnie stabilne, nawet przy ekstremalnych obciążeniach.

Ogumienie pełne może mieć formę opon z bieżnikiem, opon gładkich oraz specjalnych opasek na felgi – gładkich lub z bieżnikiem. Opony superelastyczne z bieżnikiem zapewniają relatywnie najlepszą amortyzację i najlepsze prowadzenie wózka na nierównym podłożu. Opony gładkie wymagają równych i twardych nawierzchni. Opaski wytrzymują największe obciążenia, lecz są najbardziej wrażliwe na nierówności i niewłaściwie utwardzone podłoża. W przypadku ładunków delikatnych i wrażliwych na wstrząsy (np. szkło) ich zastosowanie bywa ryzykowne. Nawet w przypadku niewielkich nierówności podłoża mogą powstać drgania, które po przeniesieniu na widły doprowadzą do uszkodzenia ładunku. 

Specyficzną cechą opon superelastycznych jest też to, że do ich założenia potrzebna jest specjalistyczna prasa. Takiej maszyny próżno szukać w większości zakładów wulkanizacyjnych czy naprawczych. W efekcie koszt wymiany opony znacznie rośnie.

Opony do zadań specjalnych: non marking, elcon i zimowe

Warto odnotować, że we wszystkich typach ogumienia do wózków widłowych występują opony w wersji non marking (NM), czyli nie pozostawiające śladów. Łatwo je poznać po białym, zielonym lub szarym kolorze. Tego typu ogumienie nie pozostawia smug hamowania czy manewrowania na łukach. Opony non marking sprawdzają się przy produkcji żywności, leków, kosmetyków i w innych miejscach o podwyższonym reżimie sanitarnym lub wyśrubowanych wymogach estetycznych.

Jeżeli opona posiada w nazwie słowo “elcon”, to znak, że możemy ją stosować do pracy w strefach zagrożonych wybuchem. Tego typu opony są dostępne zarówno w wersji superelastycznej, jak też pneumatycznej.

Wiele wózków pracuje w otwartym terenie zimą. Wykonują typowe prace transportowe i przeładunkowe, ale można je też wykorzystać do uprzątania śniegu. W takich warunkach potrzebne są opony o podwyższonej przyczepności. Można ją uzyskać stosując łańcuchy lub – w przypadku używania opon superelastycznych – wkręcane kolce. Właściwie zainstalowane kolce nie niszczą opony i można je usunąć po sezonie.

Jak sprawdzić stan opon używanych? 

Opony, szczególnie superelastyczne, są znaczącym wydatkiem. Kupując używane wózki widłowe warto ocenić, jak długo będą w stanie pracować na posiadanych oponach. Umiejętność szybkiej oceny żywotności ogumienia przyda się też do planowania zakupów opon do  już eksploatowanych wózków.

Ocena stanu zużycia opony superelastycznej polega na sprawdzeniu, jaka warstwa gumy dzieli czoło opony od znacznika 60J. W przypadku opon pneumatycznych szukamy skrótu TWI (Tread Wear Index) lub trójkąta w środkowym rowku bieżnika. Jeżeli znacznik został naruszony, to sygnał, że opona jest zużyta poniżej wysokości 1,6 mm od dna rowka, czyli poniżej minimalnej, dopuszczalnej wysokości bieżnika. Należy także obejrzeć oponę pod kątem pęknięć i ubytków.

Nadmiernie wyeksploatowane opony należy niezwłocznie wymienić. Praca na zniszczonym i zbyt mocno zużytym ogumieniu może zakończyć się groźnym wypadkiem, uszkodzeniem wózka czy zniszczeniem towaru.

© 2020 IPZ - Inicjatywa Północno - Zachodnia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Realizacja: KULIKOWSKI-IT.pl Strony internetowe Szczecin

Scroll Up