allegro Allegro
Sklep IPZ

Budowa i operowanie wózkiem widłowym

Wózki widłowe to urządzenia transportu wewnętrznego. Powszechnie stosuje się je w magazynowaniu i kompletacji ładunków. Są to pojazdy przystosowane do załadunku i rozładunku pojazdów oraz do przenoszenia i układania ładunków w magazynach. Pojazdy te wyposażono w specjalny chwytak widłowy, którego ramiona, tak zwane widły, są wprowadzane w gniazda pomiędzy wspornikami palety. Wózki mogą być przystosowane do pracy w szczególnych warunkach lub w terenie. Na przykład te przeznaczone do pracy w środowisku agresywnym chemicznie zbudowane są ze stali nierdzewnej. Wózki widłowe występują bardzo wielu wariantach. U niektórych producentów można znaleźć nawet kilkaset typów.

Budowa typowego wózka widłowego

Każdy wózek widłowy zbudowany jest na stalowym szkielecie. W zależności od zastosowanie ma cztery bądź trzy koła. Jego sercem jest silnik niskoprężny, który zasila się benzyną i gazem ciekłym LPG. Istnieją również wózki zasilane silnikami wysokoprężnymi na ropę lub elektrycznymi. Aby zabezpieczyć wózek podczas przewożenia ciężkich przedmiotów, które mogą przeciążyć jego przód stosuje się przeciwwagę umieszczoną w tylnej części wózka. Istotnym elementem jest maszt, zamocowany pionowo z przodu. Jego konstrukcja umożliwia podnoszenie, opuszczanie i pochylanie ładunku. Na przedzie urządzenia zamontowane są również widły, wykonane z jednego kawałka stali w kształcie litery „L”. Każda z nich porusza się w pionie za pośrednictwem łańcucha. Nieodzowną częścią jest także kabina operatora z kierownicą, pedałami i dźwigami, umożliwiającymi sterowanie oraz kraty ochronnej z metalowych piaskowników, zabezpieczającej przed zsunięciem się przewożonych elementów na operatora.

Jak operuje się ładunkiem wózka

We wszystkich wózkach widłowych możliwe jest opuszczanie i podnoszenie wideł. Niektóre zaawansowane konstrukcje pozwalają też operatorowi sterować rozstawem wideł za pomocą dźwigni. Aby przeprowadzić załadunek ładunek powinno się umieścić na wyprostowanych widłach – równoległych do podłoża. Następnie podnosi się go na około 30 cm nad ziemię, a maszt nachyla się w kierunku operatora. Kolejnym krokiem jest podjechanie na miejsce załadunku i podniesie palety na odpowiednią wysokość, wyprostowanie masztu, opuszczenie wideł, odjechanie spod palety, a na koniec opuszczenie wideł.